16 Şubat 2011 Çarşamba

Çiçek Ekmek



Böyle güzel, ölçüleri tamamen doğru, önceden defalarca denenmiş ekmek reçetesi bulmak daha doğrusu "yakalamak" biraz zor. Çiçek ekmeğe ailece bayılırız. Ben uzun zamandır ekmek yapımında beyaz un kullanmıyordum. Fakat papatya ekmeğin yakışığı beyaz un diye düşündüğüm için hamurumu beyaz unla yoğurdum. Yeni bulduğum reçeteleri, ilk defasında  yapılabilecek en az ölçülerde deniyorum. Bu sitenin sayesinde sıfır hatalı, yanılma payı olmayan çok güzel bir ekmek elde ettim.
Evde ekmek yapımına meraklı olanlar biliyorlardır. İçeriği sadece ekmek olan "Ekmek Sanatı" adında bir web sitesi var. Ekmek yapımı ile ilgili merak edilen tüm bilgiler var. Sadece ekmek tarifleri veriliyor. Muhteşem bir ekmek portföyü...En son 310 çeşit ekmek çeşidi vardı yanılmıyorsam. Dünya ekmekleri orijinal tariflerden tercüme edilmiş. Tüm kalbimle inanıyorum ki hepsi tek tek pişirilmiş, sonra okurlara reçete ve yapım tekniği aktarılmış. Mutlaka ziyaret edilmesi gereken bir web sitesi.
Bu siteyle tanıştıktan sonra pişirme bilgi ve tekniğimde yanlışlar olduğuna inandım. Ekmek çeşitlerimi takip ediyorsanız bilirsiniz, sonuncu ekmek reçetemden çok hoşnuttum. Buhar verme konusunda herkes değişik bilgiler veriyor. Ben fırının tabanına yerleştirilen bir güvece su veya buz koyarak buhar vermeye çalışıyordum. En büyük özelliğim bir işi dört dörtlük ve tam anlamıyla öğrenebilmek. Bu nedenle aileden gelen ama teknik içermeyen (yani sorulara cevap veremediğim için) profesyonel bir pasta ve tatlı kursuna gitmeyi uygun görmüştüm.
Şimdi de profesyonel biçimde ekmek pişirmeyi öğrenmeye karar verdim. Neden, niçin sorularına cevap verebildiğimde ekmek yapmayı öğrenmiş olacağım.

Bu nedenle "Ekmek Sanatı" web sitesinin çok istikrarlı tarifleri olduğu için her gün değişik bir ekmek pişirmeye karar verdim. Ben mutlaka fırıncı ustası gibi ekmek yapımını öğreneceğim diyerek; işte size harika bir çiçek ekmek.
Yapım aşamalarında kendi tecrübeme dayanarak değişiklikler yaptım. Sabah ekmek telaşı olsun istemediğimden hamuru geceden yoğurup buzdolabında yavaş mayalandırdım.
MALZEMELER:
375 gram beyaz un (konya unu kullandım)
120 gram sıcak su
105 gram ılık süt
7.5 gram tereyağı
7 gram tuz
4 gram kuru maya
Üzeri için süt ve mavi haşhaş tohumu
YAPILIŞI:
1- Un ve mayayı plastik bir spatula ile iyice karıştıralım. tereyağı su ve sütü ekleyerek spatula ile karıştırmaya devam edelim. Tuzu hamura mümkün olduğunca geç karıştıralım.
2- Hamuru tezgaha alalım. On dakika yoğurduktan sonra tuzu ekleyelim. 10 dakika daha yoğuralım. Hafif yağlanmış bir kaba koyarak üzerini naylon boneyle örtüp buzdolabında 12-14 saat bekletelim.
3- Dolaptan çıkarınca oda ısısına gelmesi için 45 dakika sıcak bir yerde bekletelim. Buz dolabından çıkınca bone ısı değişikliğinden ıslandığı için boneyi değiştirelim. Süre dolunca hafif unlanmış tezgaha alalım. Hamuru tartarak 8 parçaya bölelim. Bu hamurdan 7 adet parça 89 gram oldu. Ortadaki parça 125 gram oldu.7 parça eşit ağırlıkta, ortaya konacak parça daha fazla olmalıdır.
4- Bezelerin 7 tanesini yanyana dizelim. Daha büyük olan bezeyi ortaya yerleştirelim. "Ben ekmek kalıbı olarak yuvarlak slikon kalıp kullandım. Piştikten sonra yanlardan ters çevrilebildiği için ekmek kolaylıkla içinden çıkıyor". Kalıbı unlanmış pamuklu bezle örtelim. Sıcak bir yerde 60-90 dakika ikinci mayalanmasını yaptıralım (ortam çok sıcaksa daha çabuk mayalanıyor. Fazla mayalandığında hamur çöküyor, bu nedenle 60 dakika sonra ara ara hamuru kontrol etmeliyiz). Benim bu günkü hamurum 65 dakikada mayalandı.
5- Fırını 220 derecede ısıtalım. Hamuru ezmeden fırçayla ılık süt sürelim. Mavi haşhaş tohumu serpelim. Fırının en alt gözüne koyduğumuz tel ızgaranın üzerinde pişirelim. Ekmeğimizi fırna atmadan fırının yan duvarlarına 10-15 kez su püskürtelim (marketlerde plastik su spreyi bulabilirsiniz). 20 dakika 220 derecede pişirelim. Daha sonra fırının ısısını 190 dereceye indirelim. 25 dakika bu ısıda pişirelim. Ekmeği fırından çıkarınca pamuklu bir beze sarıp tel ızgaranın üzerinde soğutalım.

1 yorum yap:

zeyneppN dedi ki...

o kadar emek verip tek tek yazmışsınız kı emeğinize sağlık demek için yorum yapim istedim :) bende denemek istiyorum ama beyaz un yerıne tam bugday unu koysam oran tutar mı acaba?

Yorum Gönder

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More