23 Aralık 2010 Perşembe

Fırında Lavantalı, Tarçınlı Ve Karanfilli Sütlaç



Hep değişik tatlar denemeli diyorum ya! Çıkan sonuca ve lezzete bazan kendim bile inanamıyorum. Zaten sütlü tatlılara hiç dayananam. Bu fırın sütlaç hem değişik hem de harika oldu. Bilinen fırın sütlaca göre biraz zaman alıyor uygulaması. Ama inanın ki değiyor.
Blog yazarlığı ayrı bir şey, mutfak deneyimi ve sevgisi ayrı bir şey. Bloga yazı yazmak ve tarif vermek bilmeden de olabiliyor. Annelerden, eli lezzetli olan akrabalar ve tanışlardan yardım alarak, onların deneyimlerinden yararlanarak da olabiliyor. Kendimi blog yazarlığından çok, mutfakçı olarak görüyorum. Blogda daha çok yeni olduğumu düşünüyorum. O kadar kaliteli  yemek blogları var ki! Harika sofralar hazırlıyorlar. Ama benim amacım yirmi yıl boyunca uygulanan ve takdir gören yemeklerimi ve restoran mutfağı bilgilerimi ve deneyimlerimi sizlerle paylaşmak.
Bu sütlacı da annelerimizden gördüğümüz sütlaç gibi pişirmedim. Aromalı yapmak istediğim için önce enfüzyon (infusion) tekniğini kullandım. Enfüzyon şifalı bitkilerin su veya başka bir sıvıda bekletilerek içlerindeki aroma ve lezzetin sıvıya geçirilme tekniğine verilen isim. Bu nedenle sütü kaynatarak ateşten aldım ve bir çorba kaşığı lavantayı çay demleme süzgülerine koyarak sütün içine yerleştirdim. Beş adet karanfil, bir çubuk tarçın  ve ıslattığım pirinci de atarak 30 dakika demlendirdim. Sonra içindekileri çıkararak tencereyi tekrar ateşe koydum. Kaynadıktan sonra kısık ateşte 20 dakika buharlaşmasını bekledim. Elmalı ve tarçınlı sütlaçta yaptığım gibi custard tekniğiyle yani yumurta sarılarıyla koyulaştırdım. Çünkü artık dünya mutfaklarında tatlıları koyulaştırmak (yani kıvama getirmek ya da özleştirmek) için nişasta ve benzeri ürünler kullanılmıyor. Sürekli yeni teknikler geliştiriliyor.
Ve sonunda sütlacımı fırında pişirdim. Sarı sütlaç yediniz mi hiç? Hiç düşünmeden denemelisiniz. Bir top da kaymak dondurma...Nasıl yakıştı bilseniz !
MALZEMELER:
1000 gram süt
60 gram pirinç (yaklaşık bir kahve fincanı)
5 adet yumurta sarısı
225 gram şeker (şeker tadı az sütlaç seviyorsanız 200 gram şeker kullanabilirsiniz)
1 çay kaşığı vanilya şekeri
1 tatlı kaşığı tarçın özütü
1 çubuk tarçın, 5 adet karanfil, 1 çorba kaşığı lavanta (karışık tatlar sevmiyorsanız tarçın ve karanfili birlikte, lavantayı tek başına kullanabilirsiniz)
YAPILIŞI:
1- Pirinci üstünü örtecek kadar sıcak suyla ıslatalım ve tuzlukla çok az tuz serpelim. 15 dakika bekletelim.
2- Sütü çelik tencerede kaynatıp ocaktan alalım. Kabarmış olan pirinci kolasıyla birlikte sütün içine koyalım. Çay demleme süzgülerinde 1 çorba kaşığı lavantayı istenirse tarçın ve karanfili de sütün içinde 30 dakika demlendirelim. Bu süre sonunda malzemeleri içinden çıkaralım. Ve tekrar ateşe alıp kaynatalım.
3- Süt kaynayınca ateşi kısalım ve 20 dakika sütün buharlaşarak suyunun çıkmasını yani azalmasını bekleyelim. Bu işlem sonucunda sütümüz 750 gram kadar oluyor.
4- Bu arada cam bir kaba 5 adet yumurtanın sarısını ayıralım. Şekerle birlikte 5 dakika mikserle çırpalım.
5- 5 dakika sonra sıcak sütten azar azar ekleyerek çırpmaya devam edelim. Sütten 4 kepçe kadar alarak yumurtalı şekeri ılıttıktan sonra sütle birleştirelim. Çok az daha karıştırdıktan sonra ocakta kaynamasına izin vermeden ısıtalım. En son vanilya şekerini ve tarçın özütünü ekleyelim.
6- Sütlacımızı  ısıya dayanıklı kaselere dökelim. Kaseleri tepsiye yerleştirelim. Kaselerin yarılarına gelecek kadar tepsiye sıcak su koyalım. Önceden 160 derecede ısıtılmış fırında en üstün bir altındaki rafta üstleri kızarıncaya kadar yaklaşık 30 dakika pişirelim. Soğuyunca bir top vanilyalı dondurma ile servis yapalım.


2 yorum yap:

Lina dedi ki...

merhaba, bu tarifeyi denemek istiyorum,fakat bir kac soru var, koyulastırmak icin yumurta sarısı yerine nasıl yapabılırım ve ne olcude? tarcın ozutu yoksa ne yapalım?

kaminetto dedi ki...

Merhaba, yumurta sarısı kullanmak istemiyorsanız mısır nişastası, pirinç unu ve un karışımı kullanabilirsiniz. Süt ve pirinç ölçüleri sabit kalmak kaydıyla, 30 gram mısır nişastası, 30 gr pirinç unu, 10 gram kadar unu yarım su bardağı suyla ezip sütlü karışımın içine ekleyin. Sürekli karıştırın. Şekeri ekledikten beş dakika sonra kıvamına karar verin.
Tarçın özütü yoksa, kaynarken bir çubuk tarçın atıp sonra alabilirsiniz. veya bir çay kaşığı toz tarçın kullanabilirsiniz. Sevgiler.

Yorum Gönder

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More