4 Aralık 2010 Cumartesi

Çavdar Ekmeği


Bugüne dek çavdar unuyla  ekmek yapmamıştım. Beyaz unla esmer unlar arasında mayalanma süresi farklı oluyor. Esmer unlar daha uzun sürede mayalanıyorlar. Bugün de sadece çavdar unuyla yapacağım ekmeğin az kabaracağı ihtimalini düşünerek tam buğday unuyla yarı yarıya karıştırdım. Mayalanma süresini diğer ekmek hamurlarından daha uzun tuttum. Tam buğday unu Katmer marka. Çavdar unu da Doğalsan marka. Neden marka yazıyorum? Bu konuda yanlış anlaşılmak istemiyorum. Çünkü değişik marka kullanıldığında gramlar değişebiliyor. Her unun su çekme oranı çok farklı oluyor. Uzun zamandır ekmek yapımlarımda yaş maya kullanmıyorum. Kuru maya buzdolabında daha iyi muhafaza ediliyor. Yaş maya ve kuru maya gram olarak yarı yarıya kullanılıyor. Bir paket yaş maya 42 gram. Kuru maya olarak karşılığı 21 gram oluyor. En çok sevdiğim ekmeklerden birisi çavdar ekmeğidir. Kokusuna ve tadına bayılıyorum. Ölçü şaşmayan bir ölçü. Rahatlıkla deneyebilirsiniz.

MALZEMELER:
250 gram tam buğday unu (katmer un)
250 gram çavdar unu (doğalsan)
300 gram su (sıcağa yakın)
12 gram kuru maya
15 gram un
15 gram toz şeker
10 gram tuz.
2 çorba kaşığı sıvı yağ
YAPILIŞI:
1- Su, kuru maya, 15 gram şeker, 15 gram unu iyice karıştırıp, 15 dakika mayanın kabarmasını bekleyelim.
2- Unları ve tuzu karıştıralım. Ortasını havuz gibi açıp sıvı yağı ardından, mayalanmış suyun tamamını dökelim.
3- Beş dakika yoğuralım. Üzerini örtüp 45 dakika sıcak bir yerde mayalanmasını bekleyelim.
4- Tezgaha alıp, beş dakika daha yoğuralım. Pişireceğimiz kalıba veya kalıplara alalım (içlerinin iyi pişmesi için iki ayrı kalıpta yapmayı tercih ettim). Üzerlerini daha iyi kabarabilmesi için bıçakla keselim. Üstlerini tekrar örtüp 45 dakika daha bekletelim.
5- Oda sıcaklığındaki 2 çorba kaşığı sütü üstlerine sürüp, çörekotu veya susam atalım.
6- Önceden ısıtılmış 190 derecede fırında 15 dakika pişirelim. Daha sonra fırının ısısını 160 dereceye düşürüp, 30-35 dakika daha pişirelim. Çok lezzetli iki parça ekmeğim oldu böylece.
Hamurun özleştiğini anlamk için elle bastırdığımızda sünger gibi geri gelmesi gerekiyor.

1 yorum yap:

Adsız dedi ki...

afiyet olsun efeammm!!!

Yorum Gönder

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More