25 Ocak 2011 Salı

Zeytinyağlı Nohut



Nohut yemeği hepimizin yapabileceği, annelerimizden en önce öğrendiğimiz yemekler grubuna giriyor. Blogta yazmaya başladığımdan bu güne kadar nohut mutfağımda en çok pişirdiğim bakliyatlardan. Bizim mutfağımızda nohut sadece zeytinyağlı olarak pişiyor. Bitkisel protein grubuna dahil olduğu için, hayvansal proteinlerle birlikte pişmesi anlamsız diye düşünüyorum.
Bu arada nohutla ilgili bilmediklerimizi öğrenmekte yarar var diyorum;
Nohut pişmemiş hali ile hazım edilmeyen zehirli maddeler içeriyor. Bu nedenle içinde ıslattığımız suyu kaynatmak için kullanmayıp, suyu yenilemeliyiz. 100 gram nohutun 360 kalori olduğu biliniyor. Yine 100 gramında yaklaşık 20 gram bitkisel protein, 5 gram yağ, 61 gram karbonhidrat bulunuyor. Yararları saymakla bitmiyor. Östrojen hormonunu dengeliyor, öksürüğe ve sese iyi geliyor, vücutta su toplanmasını engelliyor, anne sütünü arttırıyor, zihinsel yorgunluğu gideriyor, göğüs kanserine karşı koruyor, bol idrar söktürüyor vb.

MALZEMELER:
300 gram nohut (geceden ılık su ve bir çay kaşığı tuzla ıslatılmış, sabah suyu süzülmüş yıkanmış ve kaynadıktan sonra 5 dakika haşlanmış)
60 gram rivyera zeytinyağı
1 adet kuru soğan
3 diş sarımsak
2 adet domates (kabukları soyulmuş ve zar gibi doğranmış)
1 tatlı kaşığı tepeleme domates salçası
1 tatlı kaşığı tepeleme biber salçası
2 adet yeşil taze biber
4 adet kakule tohumu (gaz giderici olduğundan tüm bakliyat yemeklerinde kullanıyorum)
1 çay kaşığı tuz
2 adet defne yaprağı
Karabiber, kimyon, kırmızı pulbiber
800 gram sıcak su
YAPILIŞI:
1- Düdüklü tencereyi ateşe koyalım. Biraz ısındıktan sonra yağı ekleyelim, ardından kuşbaşı doğranmış soğan ve sarımsakları ekleyelim. 
2- Beş dakika sonra doğranmış yeşil biberleri ve domatesi ekleyip kavuralım. Tencerenin ortasını havuz gibi açıp salçaları ekleyelim ve kavurmaya devam edelim.
3- Nohutu, tüm baharatları ve sıcak suyu ekleyip düdüklü tencerenin kapağını kapatalım. Buhar çıktıktan sonra düdüğü indirelim fışlama sesini duyduğumuzda 13 dakika sonraya saat kuralım.
Ben bugün organik nohut kullandım. Çok çabuk piştiğini söyledikleri için 13 dakikada pişirdim. Ve düdüklü tencerenin içinde daha fazla yumuşamasını istemediğim için buharını çıkarıp kapağı açtım.
Düdüklü tencerede pişen bakliyatlar için tarif vermek bana göre oldukça karışık. Çünkü çok çeşitli düdüklü tencere modeli var, yeni piyasaya sürülenler kendinden programlı. Benim kullandığım düdüklü tencere bana göre dünya güzeli. Gerçekten o kadar çok işime yarıyor ki. Düdüklü tencereniz çelik, programsız ve eski modelse bu verilen dakika ve pişirme yöntemi harika.

Kakulenin içindeki tohumları yemeklerde ekmeklerde gaz giderici olarak kullanıyorum. İngiltere' de "cardamom" olarak bilinir ve çaya aroma vermesi için kullanılır. Bergamutu andıran özel aroması nedeniyle "Cardamom Tea" adıyla çay üretilir. İsveç ve Finlandiya' da unlu mamullere katılır. Hintliler nefesleri güzel koksun diye tohumlarını çiğnerler.

0 yorum yap:

Yorum Gönder

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More